Hoppa till innehåll
Business Porvoo

Vem kan ansöka om finansiering och för vilket ändamål?

Projekt som kan finansieras med fonden.

På denna sida hittar du

  • Vad kan finansieras med fonden?
  • Finansieringens storlek
  • Förutsättningar för dem som ansöker om finansiering
  • Förutsättningar för de projekt som ska finansieras
  • Stödberättigande kostnader
  • Beviljande av finansiering och villkoren i anknytning till det

Vad kan finansieras med fonden för grön omställning?

Syftet med Borgå stads fond för grön omställning är att stödja staden och små och medelstora företag i att genomföra en grön omställning som ser framåt, är effektiv och öppnar nya affärsmöjligheter. Fonden är avsedd som ett instrument som lockar att komma på och främja nya lösningar och öka den gemensamma konkurrenskraften.

Det inte är möjligt att ur fonden betala direkta företagsstöd eller finansiera företagets åtgärder som betraktas som befintlig eller grundläggande verksamhet. Således kan stöd inte beviljas till exempel för investeringar i anordningar, maskiner eller lokaler. Däremot kan finansiering riktas exempelvis till undersökningar och utredningar som behövs för investeringar och innovationer för grön omställning, kostnader för löner, utbildningar eller innovationer, utvecklingsprojekt i anknytning till den gröna omställningen eller för att öka kompetens som stöder den gröna omställningen. Utgångspunkten är att effekten av de projekt som finansieras också ska sträcka sig utanför en enskild aktörs eller ett enskilt företags (affärs)verksamhet.

Vid bedömningen av projekten fästs därför uppmärksamhet inte bara vid en eventuell grön omställning inom företagets egen verksamhet utan i synnerhet också vid koldioxidhandavtrycket, det vill säga hur mycket möjligheter de lösningar som företaget erbjuder skapar för andra att minska sin egen klimatpåverkan. Målet är att ta gröna kliv med riktig effekt – inte att upprätthålla gamla lösningar och teknologier. Främjandet av den gröna omställningen kan också gälla till exempel den biologiska mångfalden.

Exempel

Exempel 1: 

Företaget vill få finansiering för att installera solpaneler på sitt tak för produktion av förnybar el.

  • Investeringen kan inte finansieras ur fonden, eftersom det är fråga om en anordningsinvestering och företagsstöd som riktar sig till ett enskilt företag. Dessutom är projektets effekter med tanke på den gröna omställningen och konkurrenskraften begränsade. 

En grupp företag som är verksamma i samma område vill utreda inrättandet av ett gemensamt solkraftverk för att minska utsläppen från företagsverksamheten i området och locka fler företag med intresse för ett hållbart ekosystem till området.

  • Genomförandet av utredningen för investeringen kan stödjas, eftersom projektet påverkar fler än en enskild aktör och finansiering inte söks för själva investeringen. 

Exempel 2:  

Företaget vill anställa en expert på hållbar utveckling.

  • Anställningen kan inte finansieras ur fonden, eftersom det är fråga om företagsstöd som riktar sig till ett enskilt företag, och projektets effekter med tanke på den gröna omställningen och konkurrenskraften är begränsade. 

En läroanstalt, staden och en grupp företag vill skapa och starta ett utbildningsprogram för att öka kompetensen om den gröna omställningen och konkurrenskraften hos företagen i Borgå.

  • Planeringen och införandet av utbildningsprogrammet kan stödjas med fonden, eftersom programmets effekter med tanke på den gröna omställningen och konkurrenskraften är omfattande och gagnar många.  

Exempel 3. 

Företaget vill låta utarbeta en färdplan för koldioxidsnålhet för sig. 

  • Investeringen kan inte finansieras ur fonden, eftersom det är fråga om utveckling av affärsverksamhet som riktar sig till ett enskilt företag och betraktas som grundläggande verksamhet. Dessutom är projektets effekter med tanke på den gröna omställningen och konkurrenskraften begränsade och förutsätter att företaget följer färdplanen.

Ett utvecklingsbolag, en läroanstalt och en grupp företag vill utveckla en kalkylator för koldioxidavtryck och därtill följande färdplan för koldioxidsnålhet, som i fortsättningen kan användas för att minska koldioxidavtrycket på vilket som helst företag i Borgå.  

  • Investeringen kan stödjas med fonden, eftersom dess effekter med tanke på den gröna omställningen och ökad konkurrenskraft är omfattande och långvariga och gagnar många.

Finansieringen är de minimis -stöd

De stöd som företag beviljas ur fonden för grön omställning omfattas av EU:s regler om statligt stöd och beviljas i regel som de minimis-stöd, det vill säga stöd av mindre betydelse. Du kan läsa mer om de minimis -stöd på webbplatsen för arbets- och näringsministeriet:


Ur fonden för grön omställning kan projekt beviljas totalfinansiering eller finansiering som motfinansiering för extern finansiering.

Fonden kan också öppna särskilda ansökningsomgångar för vissa ändamål, till exempel för att främja ett visst tema eller en viss typ av projekt inom den gröna omställningen. Fonden kan också användas för att finansiera stadens egna klimat- och miljöåtgärder, om de uppfyller förutsättningarna för ansökan.

Finansieringens storlek

Beloppet på den finansiering som söks och beviljas är i regel 10 000–300 000 euro per projekt, vilket också är den företagsspecifika övre gränsen för de minimis-stöd, det vill säga stöd av mindre betydelse för en treårsperiod enligt EU:s regler om statligt stöd. Den sökande måste se till att det totala beloppet för eget stöd av mindre betydelse inte överstiger taket.

I undantagsfall kan stödbeloppet vara större, om projektet kan antas ha betydande samhälleliga effekter. Med detta avses stora projekt med betydande effekter med tanke på den gröna omställningen och konkurrenskraften: De kan till exempel innovera och skapa helt nya möjligheter med betydande effekter, de kan ha en betydande sysselsättningseffekt, de kan ha nationellt eller internationellt värde och/eller de placerar betydande ny verksamhet till Borgå eller deras betydelse för genomförandet av stadens strategi är betydande. Detta bedöms av fondens advisory board och beslutet om finansiering fattas av livskraftsnämnden. Förfarandet kan dessutom kräva budgetändringar.

Förutsättningar för dem som ansöker om finansiering

Fonden för grön omställning har följande villkor för de sökande:  

  • Företag (Ab, Kb, Öb, firma) ska uppfylla definitionen för små och medelstora företag. Sökanden kan vara ett enskilt företag eller en grupp företag. 
  • Även föreningar (rf) och staden kan ansöka om finansiering, om projekten i övrigt följer fondens principer.
  • Läroanstalter kan ansöka om finansiering som en del av företagsgrupper (t.ex. EU-utvecklingsprojekt).
  • Sökanden ska vara solvent: Sökanden ska ha en positiv resultaträkning för de två senaste åren eller, om det är fråga om ett företag/en aktör som inlett sin verksamhet högst tre år tidigare, ska produktiviteten ha ökat under verksamhetstiden.
  • Sökanden ska ha förmåga och resurser för att genomföra projektet enligt fondens verksamhetsprinciper.

Sökanden/stödtagaren ska vara kapabel att genomföra projektet med tanke på både sin egen affärsverksamhet (solvens, likviditet) och den övriga verksamheten (bl.a. ledning, genomförande och förvaltning av projektet samt de risker och resurser som anknyter till det). Stödtagaren bär risken för återbetalning av finansieringen om projektet avbryts, inte genomförs enligt planerna eller om det inte uppfyller finansieringens krav.

En sökande kan ansöka om finansiering ur fonden för samma ändamål endast en gång. Däremot är det möjligt att söka finansiering för fortsatta projekt.

Förutsättningar för de projekt som ska finansieras

De projekt som finansieras ur fonden för grön omställning ska: 

  • främja den gröna omställningen på ett sätt som har genuin effekt och nytta med tanke på den gröna omställningen också för andra än en enskild aktör
  • förbättra konkurrenskraften på ett sätt som har effekt och nytta också för andra än en enskild aktör och/eller skapa nya möjligheter till affärsverksamhet
  • rikta sina åtgärder till Borgånejden oberoende av sökandens hemort.

 Dessutom förutsätts att 

  • projektet är genomförbart samt att projektet och den nytta det medför står i proportion till den finansiering som söks.
  • finansieringen av projektet inte kan klassificeras som direkt företagsstöd (till exempel investeringar i anordningar, maskiner eller lokaler).
  • projektet inte representerar befintlig verksamhet eller lösning eller sådan verksamhet eller lösning som kan betraktas som grundläggande verksamhet, utan skapar mervärde.
  • den aktör som beviljas finansiering och som utvecklingsåtgärderna gäller i princip också anvisar en självriskandel (minst 10%) för finansieringen, vilket visar att aktören förbinder sig till projektet. Självriskandelen kan bestå av självfinansiering eller arbete som anvisats till projektet och för vilket räknas ett värde i euro. Självriskandelen gäller varje sökande också i projekt med flera sökande.
  • företaget anvisar en självriskandel också när det deltar i projekt som koordineras av ett utvecklingsbolag och läroanstalter. I sådana projekt ansvarar projektets koordinator/den huvudsakliga genomföraren för fastställandet av självriskandelen i förhållande till projektets innehåll och ansökt finansiering redan i ansökningsskedet (t.ex. en deltagaravgift eller de arbetstimmar som ska användas). Projektets koordinator/den huvudsakliga genomföraren ansvarar också för fakturering/genomförande av självriskandelen, rapportering och de minimis-övervakning av deltagarna.
  • projektet som finansieras inleds senast ett (1) år efter beslutet och genomförs inom tre år. Även de sista projekten som finansieras ska avslutas senast den 30 maj 2035 för att finansieringen ska hinna rapporteras, behandlas och utbetalas innan användningen av fonden slutar.

Stödberättigande kostnader 

I regel kan man ur fonden för grön omställning finansiera lönekostnader och kostnader för köpta tjänster som anvisats för projektet, det vill säga kostnader som främjar det egentliga målet för grön omställning. Andra eventuella kostnader ska vara väl motiverade med tanke på projektets mål.

Stödberättigande kostnader är:

  • de lönekostnader inklusive arbetsgivarkostnader som anvisats för projektet i projektplanen
  • köpta tjänster (till exempel undersökningar och utredningar) och övriga motiverade kostnader enligt projektplanen och fondens regler
  • revision för projektet

Stödberättigande kostnader är till exempel inte:

  • rese- och kilometerersättningar och -kostnader, om det inte är fråga om en sådan resa enligt projektplanen som uttryckligen hänför sig till projektet och vars kostnader har specificerats i projektansökan
  • kontors- och hyreskostnader samt övriga graderade och allmänna kostnader
  • kostnader som betraktas som direkt företagsstöd (till exempel investeringar i anordningar, maskiner eller lokaler)
  • kostnader som betraktas som befintlig eller grundläggande verksamhet

Finansieringen gäller endast kostnader enligt projektplanen som uppstår under projektet och som godkänts i finansieringsbeslutet. Kostnaderna ska verifieras med verifikat och finansieringstagaren ska ha separat bokföring för projektet. Finansieringstagaren ska rapportera och verifiera de verkliga kostnaderna och deras korrekthet med hjälp av en revision som genomförs av en utomstående aktör. Kostnaderna för revisionen kan inkluderas i projektansökan genom att be om en prisuppskattning samt i projektets kostnader genom att be om en förhandsfaktura av revisorn medan projektet ännu pågår.

Stöd som inte använts ska återbetalas till fonden så att det kan användas av någon annan och beloppet ska rapporteras i samband med slutrapporten. Om finansieringstagaren inte har genomfört projektplanen enligt finansieringsbeslutet och/eller iakttagit de övriga villkoren för finansieringen eller om sökandes självriskandel inte uppfylls, återkrävs det beviljade stödet helt eller delvis. Finansiering som strider mot EU:s regler om statligt stöd kan återkrävas av finansieringstagaren.

Beviljande av finansiering och villkoren i anknytning till den 

Finansiering beviljas eller förvägras av livskraftsnämnden. Beslut kan också vara villkorliga och förutsätta exempelvis att projektets övriga finansiering förverkligas. Beslut kan också kräva budgetändringar.

I regel betalas en del av den beviljade finansieringen ut på förhand. Fasindelning av finansieringen, eventuell delrapportering och andra detaljer kring finansieringen kommer att överenskommas efter finansieringsbeslutet. Finansieringen kommer att betalas ut till (eventuell) huvudsökande, som kommer att vidarebefordra den till övriga deltagare enligt begäran och rapportering.

Finansieringstagaren ska utarbeta en rapport om genomförandet av projektet och de verkliga kostnaderna. Finansiering som inte använts ska återbetalas till fonden. I projekt med flera ansökanden ansvarar huvudsökande för att sammanställa deltagarnas rapportering på fondens rapporteringsformulär.

Finansieringstagaren förbinder sig att för projektet anvisa den självriskandel som anges i ansökan, om fonden inte separat har godkänt en ändring av projektplanen. Om den angivna självriskandelen inte uppfylls under projektet, kan den beviljade finansieringen minskas i samma proportion och eventuell finansiering som betalats på förhand kan återkrävas till fonden för grön omställning.

Om ett projekt som beviljats finansiering inte inleds inom 12 månader från finansieringsbeslutet, förfaller beslutet och eventuella pengar som betalats ur fonden ska återbetalas.

När den/de sökande inleder ett projekt som fått ett positivt finansieringsbeslut, förbinder den/de sig att följa beslutet, ansökan och anvisningarna med fondens verksamhetsprinciper för sökande. Om finansieringstagaren inte har genomfört projektplanen enligt finansieringsbeslutet och/eller iakttagit de övriga villkoren för fonden eller finansieringsbeslutet, återkrävs det beviljade stödet helt eller delvis. Finansiering som strider mot EU:s regler om statligt stöd kan återkrävas av stödtagaren.

Den som beviljats finansiering ansvarar alltid för att projektets penninganvändning är korrekt. Det är förbjudet att missbruka stödet.