Hur står det till? CaTe Cosmetics och tomtchef Pekka Söyrilä
I den här serien bekantar vi oss med olika aktörer på näringsfältet i Borgå och hör de senaste nyheterna. Först upp är Carl och Terhi från CaTe Cosmetics samt stadens tomtchef Pekka Söyrilä.
Carl Fagerudd och Terhi Vesa, CaTe Cosmetics & Consulting
Vilka är ni?
Vi är Carl och Terhi, professionella inom kosmetik och grundade vårt eget varumärke CaTe Nordic Beauty med naturkosmetik för några år sedan. Utöver det egna varumärket utför CaTe Cosmetics även konsulttjänster för andra kosmetikamärken. Vi har båda arbetat länge hos kontraktsbaserad tillverkare för att hjälpa andra varumärken med nya produkter och produktserier, Carl som säljare och konceptutvecklare, Terhi som produktutvecklingskemist.
CaTe Nordic Beauty är vårt eget varumärke, vars produkter utvecklas i vårt eget laboratorium i Borgå och tillverkas i Sverige. Idén till det grodde länge, vi ville kombinera vårt kunnande och redan från början utveckla en egen produktserie som betonar naturenlighet, ansvar och forskningsbaserad produkteffektivitet. Vi hjälper också andra att förverkliga sina egna produktidéer. Det som kunden får är ett färdigt produktkoncept eller ett färdigt recept som man kan använda för att låta tillverka sin egen produkt.
Vad har ni på bordet just nu?
Det största och senaste är vårt nya partnerskap, som just offentliggjordes. Vi får Janina Fry med i vårt företag, som ska flytta tillbaka till Finland och som också är hemma från Borgå. Via Janina får vi nya synvinklar och fart i marknadsföringen, och vi ser fram emot det. Dessutom har vi ett nytt kontor, så det är mycket som händer också riktigt konkret hela tiden.
I bakgrunden ligger också den egna produktutvecklingen ständigt på gång. Intresset för naturkosmetik växer hela tiden, vi märker det också genom konsultation och nya förfrågningar om produktutveckling gäller nästan utan undantag just naturkosmetik. I vår egen produktutveckling hastar vi oss inte, eftersom det hör till vårt ansvarstänkande att vi inte gör onödiga produkter. Vi funderar noga på om en ny produkt behövs eller om den kan ersättas med en produkt som redan finns i serien, om produkten gör allt som vi vill, dvs. om det lönar sig att använda naturresurser för att tillverka den. Skönhetssalongerna är våra viktigaste partner och produkterna har tagits emot väl. Det bekräftar för oss att vår produktutveckling har träffat rätt.
Hur kommer hösten att se ut?
Hösten innebär mycket arbete, i slutet av november är det I love me-mässan, dessutom är vi nominerade till European Natural Beauty Awards. Vi har en förväntansfull och entusiastisk stämning av allt som kommer! Vår plan är att expandera även till andra marknader än de nordiska länderna, för närvarande levererar vi till nästan hela EU. Asien är en intressant marknad för oss, det starka intresset för nordisk kosmetik fortsätter där. I entreprenörskapet har vi lockats av friheten, men ansvaret som det medför ingår också i paketet. Som nya företagare har vi kunnat fastställa arbetsmängden: allt från bokföring till marknadsföring och lokalplanering måste man göra själv. Vi har hittat stöd bl.a. i Borgå Företagares aktiva verksamhet.
Hurdan plats är Borgå för företagsverksamhet?
Vi verkar från Borgå, men marknaden för våra produkter är hela världen. Självklart gläder det oss att våra produkter har tagits emot väl även i Borgå. Borgå är en viktig plats för oss, Carl har bott här sedan ungdomen, också Terhi har bott här i flera år. Det här är en stad av lagom storlek, inte för liten, men inte för stor. Vi känner oss trygga här. Många gånger på kvällarna under joggingtur tänker man hur fint det här stället är, folk kommer hit för att beundra staden, och vi får vara här varje dag.
Pekka Söyrilä, tomtchef, Borgå stad
Vad gör tomtchefen?
Tomtchefen leder stadens serviceområde för markpolitik, dvs. vår arbetsgemenskap på knappt 30 personer. I markpolitiken sköts alla ärenden som gäller markförvärv och överlåtelse, geografisk information, kartärenden och uppgifter i anslutning till fastighetsbildning. Utöver att leda markpolitiken hör det också till mina uppgifter att konkret sälja, marknadsföra och överlåta företagstomter samt bostadstomter i bolagsform.
Vad har du på bordet just nu?
För närvarande pågår till exempel förhandlingar med byggföretag om försäljning av tomter i anslutning till boende. På den sidan börjar det redan synas lite ljus i tunneln, de senaste åren har varit utmanande när det gäller bostadsmarknaden. Vi för också flera förhandlingar om företagstomtar. De är mycket olika varandra: det blir till exempel ett väteprojekt, ett idrottsprojekt och en butik. Vi vill naturligtvis ha nya företag i Borgå, och dessutom är välbefinnandet och funktionaliteten hos de företag som redan finns här mycket viktigt för oss. Jag är glad att vi tillsammans med livskraften har kunnat samarbeta på ett fungerande sätt för att sälja tomter både till företag som placeras här och lokala företag.
Vi strävar efter att staden alltid ska ha ett mångsidigt tomtutbud för företag av olika storlek och inom olika branscher. Sköldviksområdet är ett av våra huvudobjekt och det är intressant att se hur områdets helhet till slut blir! Dessutom håller vi på att göra en detaljplaneändring för Kungsportens område, men planarbetet tar alltid sin tid. Stadshagen och Ölstens rullar på bara av egen fart, till deras målgrupper hör däremot något mindre företag.
Hur kommer hösten att se ut?
Ett säkert tecken på hösten för staden är budgetberedningen. Det tar tid, även om det å andra sidan är rutinarbete. Prognosen för åtstramningen av ekonomin ger naturligtvis också en egen prägel på budgetberedningen. Förutom att bolla med siffrorna går vardagen framåt och vi strävar efter att förena företagens tomtbehov med vårt eget utbud. Varje case är individuellt och gör arbetet intressant och inspirerande. Det bästa med mitt arbete är att se det konkreta resultatet: tomten är såld och företaget byggs upp!
Efter att vi skrivit denna artikel har Pekka blivit utnämnd till årets tjänsteman av Borgå Företagare.